3. april - Det klassiske Wien dag 2 - Lopekana - Menuoversigt

Go to content

3. april - Det klassiske Wien dag 2

Donau - 2017 > Lidt fra de enkelte dage
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hundertwasserhaus Wien er et lejlighedskompleks i Wien, Østrig designet af den østrigske kunstner Friedensreich Hundertwasser. Dette vartegn for Wien er beliggende i den 3. bezirk, Landstraße.

Huset blev bygget mellem 1983 og 1986 af arkitekterne Joseph Krawina og Peter Pelikan. Blandt dets særegenskaber er bølgende gulve, et tag dækket af jord og græs samt store træer groende ud indefra. Desuden er huset malet med diverse farver i mindre felter. Hundertwasser tog ingen betaling for at designe huset, idet han erklærede at det var det værd i stedet for at noget grimt skulle have været bygget på stedet.

I huset er 52 lejligheder, fire kontorer, 16 private terrasser og tre kommunale terrasser samt 250 træer og buske. Hundertwasserhaus er en af Østrigs mest besøgte bygninger og er blevet en del af landets kulturelle arv.




----- o -----


Første stop på vores guidede bytur var Friderichs Hundertwassers by
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kvarteret omkring Hofbur, Den spanske rideskole m.m.

Vi blev sat af ved Albertina trappen hvor vi fik en guidet tur gennem byen, og mens de andre herefter mødtes og kørte tilbage til båden blev vi i byen og tog metroen hjem

Hofburg

Filmstump fra den spanske rideskole
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I 1679 blev Wien besøgt af en af de sidste store pest epidemier. Flygter byen, Habsburg kejser Leopold I lovet at opføre en barmhjertighed kolonne, hvis epidemien ville ende. I samme år, en foreløbig træ søjle lavet af Johann Frühwirth blev indviet, der viser den hellige Treenighed på en korintiske søjle sammen med ni skulpturelle engel (for ni kor af engle ).

I 1683, Matthias Rauchmiller blev bestilt til at gøre marmor værker, men han døde i 1686, og kun efterladt et par engel figurer. Flere nye designs fulgte, blandt andre af Johann Bernhard Fischer von Erlach , som har designet skulpturerne i bunden af kolonnen. Endelig blev ledelsen projektet tildelt Paul Strudel , som bygger sit arbejde på begrebet teater ingeniør Lodovico Burnacini .

Nedenfor Treenigheden figur, Burnacini forestillede en sky pyramide med angel skulpturer samt knælende kejser Leopold, bede til en skulptur af tro. Blandt andet billedhuggerne Tobias Kracker og Johann Bendel bidrog til kolonnen. Søjlen blev indviet i 1693.

På trods af den lange byggeperiode, de hyppige ændringer af designet og det store antal af billedhuggere involveret, vises monumentet ganske homogen. I designfasen periode, det ændret fra en konservativ mindesmærke kolonne til en høj barok scene, fortælle en historie i en teaterform. Monumentet indikerer således overgangen til den æra af høj barok i Wien. Det stærkt påvirket den stil og blev efterlignet i hele østrigske region.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ved midten af det 12. århundrede, var Wien blevet et vigtigt centrum for tysk civilisation, og de fire eksisterende kirker, herunder kun én sognekirke, ikke længere er opfyldt byens religiøse behov. I 1137, biskop i Passau Reginmar og Markgrev Leopold IV underskrev traktaten Mautern, som henviste til Wien som et CIVITAS for første gang og overføres St. Peters Kirke til stift Passau . I henhold til traktaten, Markgreve Leopold IV modtog også fra biskoppen udvidede strækninger af jord ud over byens mure, med undtagelse af det område, der er afsat til den nye sognekirke, som på sigt vil blive Stephansdom. Selvom tidligere troet bygget på en åben mark uden for bymurene, den nye sognekirke var i virkeligheden sandsynligvis bygget på en gammel kirkegård dating til antikke romerske tider; udgravninger til et varmesystem i 2000 afslørede grave 2,5 meter (8,2 fod) under overfladen, som var carbon-dateret til det 4. århundrede. [ Redigér ] Denne opdagelse tyder på, at en endnu ældre religiøs bygning på dette websted lå forud for St. Rupert Kirke , som anses for den ældste kirke i Wien

Vækst af katedralen, der viser de romerske tårne og Giants Dør fra den brændte første kirke (1137), den romanske anden kirke (1263), den gotiske Albertine Choir (1340), og de Duke Rudolf IV tilføjelser (1359), der fjernede anden kirke, efterlod Stephansdom som den ser ud i dag.
Grundlagt i 1137, efter at traktaten Mautern, blev det delvist konstrueret romanske kirke højtideligt indviet i 1147 til St. Stephen i tilstedeværelse af Conrad III Tyskland , Biskop Otto af Freising , og andre tyske adelsmænd, som var ved at gå i gang med den anden korstog . [2] Selv om den første struktur blev afsluttet i 1160, [3] større ombygning og udvidelse varede indtil 1511 og reparation og genoprettelse fortsætter til i dag. Fra 1230 til 1245, blev den oprindelige romanske struktur forlænget mod vest; nutidens vestlige mur og romanske tårne stammer fra denne periode. I 1258, dog en stor brand ødelagde meget af den oprindelige bygning, og en større udskiftning struktur, også romansk i stil og genbruge de to tårne blev bygget over ruinerne af den gamle kirke og indviet 23 april 1263. Årsdagen for dette anden indvielse mindes hvert år af en sjælden ringmærkning af Pummerinklokken klokke i tre minutter i aften.
I 1304, kong Albert jeg bestilt en gotisk tre skib kor skal bygges øst for kirken, bred nok til at opfylde spidserne af de gamle korsarme . Under hans søn Duke Albert II , fortsatte arbejdet på Albertine koret, der blev indviet i 1340 på den 77. årsdagen for den tidligere indvielse. Den midterste skib er stort set dedikeret til St. Stephen og All Saints , mens den nordlige og sydlige skib, er dedikeret til St. Mary og apostlene hhv. Duke Rudolf IV, grundlægger , Albert II søn, udvidet koret igen for at øge den religiøse slagkraft af Wien. Den 7. april 1359 Rudolf IV lagde grundstenen til et vestpå gotisk forlængelse af Albertine kor i nærheden af det nuværende sydlige tårn. Denne ekspansion i sidste ende ville indkapsle hele den gamle kirke, og i 1430 blev bygningsværk af den gamle kirke fjernet indefra som arbejdet skred frem på den nye katedral. Den sydlige tårn blev afsluttet i 1433, og hvælving af skibet fandt sted fra 1446 til 1474. Grundlaget for en nordlige tårn blev lagt i 1450, og byggeriet begyndte under mester Lorenz tension , men dens konstruktion blev opgivet, da store arbejde på katedralen ophørte i 1511.

Akvarel af Jakob Alt 1847
I 1365, blot seks år efter begynder den gotiske udvidelse af Albertine kor, Rudolf IV bort St. Stephens status som en simpel sognekirke og formasteligt etableret et kapitel af kanoner sømmer en stor katedral. Dette træk var kun det første skridt i opfyldelsen af Wiens mangeårige ønske om at få sin egen bispedømme ; i 1469, kejser Frederik III herskede over pave Paul II at tildele Wien sin egen biskop, som skal udpeges af kejseren. På trods af årelange modstand ved biskopper Passau, som ikke ønsker at miste kontrollen over området, blev Stift Wien kanonisk oprettet 18 januar 1469, med Stephansdom som sin mor kirke. I 1722 under regeringstid af Karl VI , pave Innocens XIII forhøjede den se til et ærkebispedømme. [3]
Under Anden Verdenskrig, blev katedralen reddet fra forsætlig ødelæggelse i hænderne på tilbagetog tyske styrker , når kaptajn Gerhard Klinkicht bort ordrer fra byen kommandant, Josef Dietrich , at "fyre hundrede skaller og lad det i bare snavs og aske. [4 ] "den 12. april 1945 civile røvere lit brande i nærliggende butikker som Soviet Army tropper ind i byen. Vindene gennemføres ilden til domkirken hvor det alvorligt beskadiget taget, får det til at falde sammen. Heldigvis beskyttende mursten skaller bygget op omkring prædikestolen, Frederik III grav, og andre skatte, minimeres skader på de mest værdifulde kunstværker. Men Rollinger Korstolene, udskåret i 1487, kunne ikke gemmes. Ombygning begyndte straks, med en begrænset genåbning 12 december 1948 og en fuld genåbning 23 April 1952.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En lille gåtur i stadtpark med efterfølgende kaffe og kage på den modsatte side af parken


Vi gik lidt rundt i de små gader og tog metroen hjem....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om aftenen var vi til klassisk wienerkoncert i Kursalon Wien
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Back to content